לחץ על התמונה.

ההצגה- ' המחרוזת המופלאה '


גבריאל הפקות


תיאטרון גבריאל הצגות לילדים ולנוער
כתב וביים - עמירם ויעל גבריאל .
ליצירת קשר - 0508440042
אי מייל -
GABRIEL-1@012.NET.IL

המחרוזת הפלאית – תוכן ההצגה
.הרב חיים פרחי חי בדמשק לפני כמאה וחמישים שנה . הוא היה רב הקהילה של יהודי דמשק .באותה עיר חי איש דת מוסלמי שכנויו היה הפאקיה . אותו פאקיה חיפש דרך לעלות לגדולהופרסם שהוא עף למכה כל יום שישי שם הוא מתפלל ומתנזר מאכילה ושתיה וחוזר באופן של קפיצת דרך ביום ראשון . למעשה הוא היה מסתגר במרתף ביתו זולל שותה ומעשן . השמועה על דבר הנס של קפיצת הדרך פורשת כנפיים בכל העיר דמשק ואף מחוצה לה . הפאקיה עולה לגדולה ומתעשר וזוכה להרבה כבוד ויקר אולם אליה וקוץ בה יהודי הקהילה אינם מאמינים לקדוש המעופף ומסרבים לתת לו את הכבוד הראוי לו לדעתו . יום אחד כשהפאקיה יצא לטייל הוא הבחין בילדים יהודיים שמשחקים ברחוב . גם הילדים התנהגו כהוריהם ולא חדלו ממשחקם לכבודו . חמתו בוערת בו והוא מבקש מהמלך לכלוא את כל הילדים היהודים שמשחקים ברחוב . הילדים היהודים הושלכו לכלא והקהילה היהודית מתפללת לקב"ה ומחפשת מוצא להחלץ מן הצרה . הרב חיים פרחי היה דמות ידועה ומכובדת בסוריה ובתורכיה ושימש יועצם החכם של המנהיגים במדינות אלה . במוחו של הרב פרחי עולה רעיון מבריק הוא נותן למלך במתנה מחרוזת יקרה ממנה החסיר אבן מרכזית . המלך שמח על המתנה אבל מסרב לקבל מחרוזת לא מושלמת . הרב אומר לו שאבן כזו ניתן לרכוש בקלות בעיר מכה הרחוקה. מייד יוצאת ההוראה אל הפאקיה להביא את האבן החסרה בקפיצתו הקרובה למכה ומאותו רגע הפאקיה חרד לחייו .וב"ה הגלגל מתהפך : הוא מתחנן לרב פרחי שיתן לו את האבן ושלא יגלה את שקריו ברבים הוא מבטיח בתמורה לשמור על חיי היהודים עד סוף ימיו .

נקודות החינוך והמיקוד החשובות בהצגה
1-המעלה באמירת האמת
.2-גאון יעקב
.3-כוחה של תפילה ,ותפילת הילדים בפרט
.4-הצפייה לגאולה
.5-תוצאה הצומחת מרדיפה אחרי הכבוד
.6-אמונת חכמים
.7-פיסת היסטוריה מחיי עם ישראל בגלות.



רקע היסטורי
חיים פרחי נולד למשפחה יהודית מכובדת בדמשק, ויש האומרים שהיה נצר לבית דוד. הוא השיג השפעה על השלטון התורכי, והפך ליועצו של שליט עכו אחמד אל ג'זאר. אל ג'זאר הכיר בכשרונותיו של יועצו, ופעל על פי עצותיו, כמו גם נתן הנחה ליהודים במס הגולגולת, לבקשתו.עם זאת, היה אל ג'זאר אדם אכזר ואלים. כינויו "אל ג'זאר" פירושו "הקצב". בהתקפי אלימות התאנה ליועצו היהודי, ניקר את עינו וכרת את קצה חוטמו. איור מפורסם מאותם הימים מראה את אל ג'זאר יושב בדין, כשלפני יועצו היהודי כשרטייה על עינו.בימי אל ג'זאר, בשנת 1799, ניסה נפוליון לכבוש את ארץ ישראל המוח שמאחורי ההגנה על עכו היה פרחי. כיועצו ואיש סודו של אל ג'זאר, הייתה לפרחי יד בניהול המלחמה. פרחי ודה פיליפו נלחמו כנגד נפוליון מלחמה אכזרית, אך רבת תחבולות. בשיאו של המצור אכן נפרצה החומה, ותוך אבדות קשות ניסו חיילי נפוליון להכנס אל העיר פנימה, אך גילו כי במהלך השבועות מאז החל המצור בנו פרחי ודה פיליפו חומה נוספת, מספר מטרים בעומק העיר, במקום בו היה גנו של אל ג'זאר. בניית החומה הנוספת גרמה לנפוליון ולאנשיו להבין כי כפי הנראה לא יהיה בכוחם לכבוש את העיר, המצור הוסר, ונפוליון נסוג בחזרה למצרים כלעומת שבאירידתו ומותו של פרחילאחר מות אל ג'זאר, בשנת 1804, קיבל את תפקיד מושל הגליל בנו סולימאן. סולימאן זה שלט באזור עד לשנת 1819. סולימאן הותיר את פרחי במשרותיו, ונעזר בעצותיו כשם שנעזר בהן אביו.לאחר מות סולימאן עלה לשלטון בגליל בנו המאומץ עבדאללה. עבדאללה זה החליט להיפטר מחיים פרחי. הדבר נודע לפרחי, אך הוא לא נמלט, שכן חשש כי אם יימלט ישפוך עבדאללה את זעמו על היהודים שבממלכה. ב21 באוגוסט 1819 הגיעו לפתע חיילים לבית פרחי, הודיעו לו כי הוא בוגד במלכות והרגו אותו במקום בחניקה. את גופתו סירבו לקבור. ביתו נשדד על ידי החיילים. משפחתו נמלטה לדמשק, אך אשתו לא עמדה בתלאות הדרך ומתה בצפת.מורשתו של חיים פרחיביתו של חיים פרחי עומד עד היום בעכו, אך הוא אינו פתוח למבקרים. בעכו נקראת כיכר מרכזית בעיר העתיקה על שמו. פרחי ייזכר אף כמסייע לעלייתם של תלמידי הבעש"ט לארץ, בשנת 1777, ולקליטתם בגליל. עלייה זו הינה אבן דרך חשובה בהתיישבות היהודית בגליל.
גבריאל הפקות

אין תגובות: